Information för de som vill studera i USA

Sitter återigen på jobbet och har tråkigt. Så himla lite att göra. Plus att min chef gick hem för dagen pga illamående. Så jag ska ta hand om allt, låsa och hela fadiruttan.
Satt på min chefs stol, kände mig lite mäktig för en sekund eller så.

Nu till ett utförligt svar på denna kommentar:

Anonym om don't be shy:
Jag har några frågor!!:)
Jag undrar vad det kostar att plugga utomlands? vad kostar utbildningen? hur funkar allt? csn? men csn är ju bara på 7000 spänn i månaden, klarar man sig?
sen undrar jag hur kommer man in på en sån utbildning? måste man ha bra betyg? intervju? många som söker? osv
:)



Svar:

Att plugga utomlands får man helt enkelt se som en investering, det är absolut inte billigt. FIT är ett statligt universitet, så de har ändå en mycket låg tuition om man jämför med andra universitet i USA. Tuiton ligger på runt en 4000 dollar per termin (närmare 6000 för bachelor åren, de sista två åren). FIT har uppskattat att man måste ha en 36,000 dollar per år, för att klara av tuition, böcker, personliga kostnader och framförallt boende och i NYC är det väldigt dyrt. 

Självklart är detta endast en uppskattning. Man BEHÖVER INTE bo i SOHO och lyxa till med dyr mat varje dag. Man kan faktiskt pendla från många olika mycket billigare ställen i NY, och NJ för den delen. Själv har jag bott i Brooklyn, vilket är ett helt underbart ställe att bo på och endast 20 minuter in till centrala manhattan. Brooklyn är dessutom jämförelsevis mycket billigare än mitt i smeten på Manhattan. 

Av CSN får man per år ca 206 000 kr för att studera i USA, i dollar är detta (i denna kurs iaf) ca 30 000 dollar. Med andra ord bör man ha lite egna sparpengar ifall att ens budgetliv inte fungerar som man trott. 

När det handlar att komma in så är det lite beroende vilken skola du söker till i USA. FIT är en väldigt praktisk skola, alla lärarna är yrkeserfarna inom det ämne de lär ut. Detta är kanske inte detsamma för andra, mer teoretiska utbildningar än det jag ska läsa. I FIT handlar det mycket, nästan allt vågar jag påstå, om driv, motivation och kreativitet
De bedömmer på två aspekter; betyg och personal essay. 
Betygsmässigt måste man ha lägst 3,0 gpa. (Vilket motsvarar alla VGn kanske något MVG?) 
Själv var inte mina betyg de högsta, så jag tror att min personal essay vägde störst vikt. (En essay på max 750 ord om varför man vill gå på FIT, varför de ska välja en och tidigare erfarenheter)
Det är många som söker till FIT, det är en välansedd skola inom sin särklass. Men vad jag har märkt är att de svenskar som vill studera utomlands är otroligt motiverade till att lyckas med en karriär eller liknande, detta är grundstenen när man söker till skolor som FIT!
Jag läste någonstans att av lite mer än 50 personer, kommer en in.

Hoppas jag har svarat på dina frågor någolunda, och om någon annan har ett tillägg - shoot!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för svaren!:):)

2009-11-20 @ 10:33:14
Postat av: Sanna

No problem, fråga bara på!:)

2009-11-23 @ 18:19:56
URL: http://sannasusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0