ett inlägg som inte gick vilse i cybervärlden

Sarah om drastiska tankar:
åhhhh jag är nyfiken på vad du kommer läsa när du är där?:) vad är det för kurser? Hur många tentor kommer ni ha? är det många? varje månad? kommer ni skriva arbeten? eller är det mycket teori? och kanske även praktik? syr man kläder? eller man kanske designar kläder? eller vad gör man? hur lång är utbildningen? vad får du för examen? vad kommer hela utbildningen kosta? hur får du råd? kan man jobba i USA när du har pluggat klart? eller måste du återvända till sverige? osv osv osv
jag vet ingenting:P haha. kul å veta.

michelle om drastiska tankar:
Hej tänkte bara fråga vad det är du pluggar på FIT?:)
Och vilka förkunskaper som krävdes.

Det var de här frågorna jag skulle svara på när mitt inlägg försvann ut i cybervärlden och gick vilse.

So, here we go again!

Det jag kommer läsa är Advertising and Marketing Communications. En salig blandning av reklam, marknadsföring, massmedia, journalism och PR kurser. Efter fyra år kommer jag kunna lite av allt, om jag inte väljer att inrikta mig mer intensivt på ett ämne. Man väljer ganska fritt vad man ska läsa, med andra ord.
Hur många tentor man har vet jag inte. Men vad jag har förstått är tentorna uppdelade i klumpar - midterm exams och finals. Så två klumpar per termin. Sen så gör man ju läxor och arbeten allt eftersom. FIT är en mycket kreativ skola, och mycket kommer vara mer praktiskt än teoretiskt. Så det beror på hur mycket man brinner för det man vill göra, hur mycket plugget kommer kännas.

I min major är det inget att sy kläder. Däremot i många andra program som FIT erbjuder är det mycket runt design i form av kläder, smycken och till och med djurkläder (!!).

Tuition per termin på FIT ligger på ca 5000 dollar. Av CSN får man ut ca 91 000 kr. Så det täcker terminskostnaden, och även boende. MEN man bör ha lite sparpengar/stipendier osv, ifall nu inte det skulle räcka. All in all så handlar det mycket om dina levnadskrav!

Efter att ha tagit en utbildning i USA får man chansen att jobba i ett år, då man får en ettårig work permit. Självklart tänker jag ta denna chans om nu jag får ett bra erbjudande. Ser mig helst jobba upp mig i USA där fler möjligheter finns, men tänker inte gråta om jag får jobb vart som!

Vad det gäller förkunskaper så är det inget krav alls på några förkunskaper. Den majorn jag sökte till krävde visserligen att man kunde uttrycka sig väl i tal och skrift. (Mycket inom AMC handlar ju om ord så som copywriting, journalism och PR)
Sedan har vi de mer fashion relaterade programmen som kräver att man, såklart, ska ha passion for fashion och ett öga för det. Sedan ska man kunna beskriva HUR man har det, och viss erfarenhet kan kanske få in en lättare. Men inte nödvändigtvis! Har själv noll erfarenhet av reklam eller marknadsföring, har endast min motivation och min dröm!

Sanna out.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Joo, det får jag men inte utan visum. Har man en gång blivit nekad visum får man inte åka utan visum 3 månader som alla andra människor får, utan jag måste söka visum.

2009-12-16 @ 23:10:17
URL: http://thesedreams.blogg.se/
Postat av: Anonym

bra svarat!!

2009-12-16 @ 23:47:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0